nbc

Alla inlägg den 24 maj 2010

Av NBC Gottne - 24 maj 2010 21:56

Hallo på er,

inte ett moln så långt ögat kan se, inte en droppe regn sedan i oktober 2009. Är det inte dax snart? Jag vill ha ett jätte stort regn!!!

Alla längtar efter regn! Det är så hett, runt 50 grader i skuggan. Samtidigt har jag hört när Tagaichat pratat med mammor och pappor att det är viktigt att man sover under myggnät under regntiden. I de stillastående vattendragen, som vattenpölar, samlas malariamyggan. Malaria är den största dödsorsaken bland barn i Niger. Ofta drabbas de undernärda barnen. De har inte så stor motståndskraft. Tagaichats man har köpt in nya fina myggnät till Aicha och Aklim så att de kan sova under myggnäten. En stor lycka är att de även får i sig färsk getmjölk varje dag.

Vi getter är verkligen bra att ha när man har småbarn. Vi är inte så kräsna i maten utan äter i stort sett allt och en getmamma kan ge minst ett barn den extra mjölken som behövs för att riktigt växa till sig.

Jag träffade förresten geten Io idag. Hon bor ju bara i kvarteret bredvid mig. Hon tycker att pojken Aklim redan lagt på sig lite hull.

Och Aklim är redo när regnen kommer - då sover han under myggnät.

Nu ska jag lägga mig under en himmel full av stjärnor. Godnatt.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards