nbc

Alla inlägg den 3 juni 2010

Av NBC Gottne - 3 juni 2010 01:51

Hallo, hallo,

vilka nyheter jag har hört. Det är helt fantastiskt och samtidigt helt otroligt.

Det kan ibland kännas ganska hopplöst när man som jag, en liten get i Niger ( här finns miljoner getter) ser så många som skulle behöva hjälp. Niger är ju världens fattigaste land enligt FN. Det är mest jobbigt att se alla barn och handikappade. Ja, så många handikappade barn ser du förstås inte. De göms undan i de små hyddorna och det är verkligen inget man pratar om. De ses som en förbannelse eller ett straff. Så det är många gånger som det har kännts hopplöst förstår ni.

Jag bor ju hos Tagaichat och hon jobbar ju med förebyggande hälsovårdsundervisning och hon brukar besöka ett antal familjer med undangömda handikappade barn. Barn som man inte pratar om, barn man inte vill ta i, sjunga för eller hoppas på. Ofta dör de unga. Många är undernärda eftersom de ofta inte får i sig vanlig mat utan kanske måste ha flytande kost.

Jag har sett Tagaichat gråta många gånger. Hon tycker att det har kännts svårt att besöka dessa fattiga familjer. Se att de inte har någonting att ge sina småbarn.

Tänk dig hur förvånad hon såg ut när hon fick höra att det hade köpts in två getter i Sverige på nbc i Gottne.

Och nu mina vänner hörde jag att en skola köpt in 9 getter och flera myggnät till fler undernärda barn. Nu kanske även Daniel, Fati och Milo ochså kan få en get och få näringsrik mjölk varje dag. Det är inte hopplöst. Vi kan hjälpa någon. Och i detta fall kan vi hjälpa flera barn. Jag skulle vilja hoppa högt och bräka ett fyrfaldigt hurra för skolbarnen som köpt in dessa getter. BÄ BÄ BÄ BÄÄÄÄÄÄ!!! Vilka hjältar!!!!

Kram från Lycko, världens lyckligaste get!  


Av NBC Gottne - 3 juni 2010 01:33

Här kommer fler nyheter från mig, Lycko, en get i Niger.

Jag har varit med Tagaichat och hälsat på gettjejen Arzahat som bor hos Aichas familj. Aicha verkar ha gått upp i vikt tyckte Tagaichat. Aicha sträckte upp armarna mot Tagaichat när hon kom. Hon vet att Tagaichat brukar leka med henne och sjunga med henne. Det är inte alltid hon får den uppmärksamhet hon behöver. Hon är ju bara 2 år men har en lillasyster på ett år. Aicha har en gulaktig ton i hårbotten. Tagaichat menar att det beror på att hon lider av näringsbrist. Men nu ska det nog ordna sig. Getmjölk är verkligen grejer för småbrudar.

Jag önskar att ni fick träffa Aicha. Världens finaste tjej. Men hon kommer från en fattig familj och det är inte alltid så lätt. I Niger så vill man helst ha många pojkar. Men nu får hon med hjälp av Tagaichat och en get från nbc en ny start här i livet.

Jag har även tagit mig tid att träffa Arzahat, gettjejen. Hon är verkligen trevlig. Hon trivdes riktigt bra hos Aichas familj. Hon brukar ligga och titta på när barnen leker med hennes killing.

  Från ett soligt och hett Niger ( 46 grader i skuggan, trots regnet i förrgår)

Ovido - Quiz & Flashcards