nbc

Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Vilka hjältar

Av NBC Gottne - 3 juni 2010 01:51

Hallo, hallo,

vilka nyheter jag har hört. Det är helt fantastiskt och samtidigt helt otroligt.

Det kan ibland kännas ganska hopplöst när man som jag, en liten get i Niger ( här finns miljoner getter) ser så många som skulle behöva hjälp. Niger är ju världens fattigaste land enligt FN. Det är mest jobbigt att se alla barn och handikappade. Ja, så många handikappade barn ser du förstås inte. De göms undan i de små hyddorna och det är verkligen inget man pratar om. De ses som en förbannelse eller ett straff. Så det är många gånger som det har kännts hopplöst förstår ni.

Jag bor ju hos Tagaichat och hon jobbar ju med förebyggande hälsovårdsundervisning och hon brukar besöka ett antal familjer med undangömda handikappade barn. Barn som man inte pratar om, barn man inte vill ta i, sjunga för eller hoppas på. Ofta dör de unga. Många är undernärda eftersom de ofta inte får i sig vanlig mat utan kanske måste ha flytande kost.

Jag har sett Tagaichat gråta många gånger. Hon tycker att det har kännts svårt att besöka dessa fattiga familjer. Se att de inte har någonting att ge sina småbarn.

Tänk dig hur förvånad hon såg ut när hon fick höra att det hade köpts in två getter i Sverige på nbc i Gottne.

Och nu mina vänner hörde jag att en skola köpt in 9 getter och flera myggnät till fler undernärda barn. Nu kanske även Daniel, Fati och Milo ochså kan få en get och få näringsrik mjölk varje dag. Det är inte hopplöst. Vi kan hjälpa någon. Och i detta fall kan vi hjälpa flera barn. Jag skulle vilja hoppa högt och bräka ett fyrfaldigt hurra för skolbarnen som köpt in dessa getter. BÄ BÄ BÄ BÄÄÄÄÄÄ!!! Vilka hjältar!!!!

Kram från Lycko, världens lyckligaste get!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av NBC Gottne - 15 september 2011 12:22

Tjena, Nu var det längesedan jag skrev.   Det har fortsatt kommit pengar och getter har köpts in. Men vi ligger lite efter i rapporteringen. Men det kommer...   Här är en liten kille, hans mamma är mycket sjuk och har inte tillräckligt m...

Av NBC Gottne - 30 juni 2011 00:20

Tjea, nu har jag fått lite bilder på brunnen. Korten är tagen med mobil.         Här ser ni en kvinna som drar upp vatten ur brunnen.    Vattendunkar som väntas på att fyllas.      En ställning i metall som man har bundit repet i som ...

Av NBC Gottne - 29 juni 2011 03:32

Ja nu kära vänner så har regntiden börjat. Just nu regnar det och jag har svårt att sova. Jag älskar ljudet av regn. och sen vet jag ju att gräset växer och gräs det älskar jag. Jag känner mig så glad när jag tänker på alla de barn som har myggnä...

Av NBC Gottne - 30 maj 2011 00:28

Tjena, här i Niger är det runt 50 grader nu i skuggan. I går eftermiddag såg vi några små små moln. Men ingen vind, inte ens en bris kände vi av. Det är varmt. Fördelan med den här årstiden är att vi getter får ströva runt fritt och se om vi hitt...

Av NBC Gottne - 29 april 2011 07:48

Hej, jag skickar lite bilder från byn Kao och skolan. Brunnen blir nog klar den här veckan eller i början av nästa.     Här är skolan, skolgården och flaggstången.     Inne i klassrummet.     Svarta tavlan.   Barnen är mycket g...

Ovido - Quiz & Flashcards