nbc

Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av NBC Gottne - 16 augusti 2010 21:20

Ja, hallo igen kära vänner,

Här kommer jag igen. Här har det regnat massor. Inte något litet duggregn nu och då utan så att man kan säga att himlen öppnat sig. Vi getter, vi blir mer isolerad i dessa tider. Vi får inte gå lösa utan är fastbundna. Männsikorna har odlat främst böner och majs på varenda ledig centimeter runt sina hyddor. Och kommer vi lös så käkar vi väl upp allt på väldigt liten tid. Böner är bra. Den tar bara 40 dagar från sådd till skörd. Det är bra i ett så torrt land som Niger, där regntiden är så kort, men ack så intensiv. Böner ger protein till människorna. Jag vet. Jag bor hos Tagaichat med familj. Tgaichat arbetar ju med att undervisa i näringsrik kost bla, så gissa om jag har hört mycket om allt det possitiva om böner. Sedan är ju bönbladen helt underbara för oss getter. Människorna brukar torka bladen och spar till tider då allt är torrt och grått. Då brukar vi få mumsa bönblad - mycket gott. Men just nu vankas det färskt gräs och färska blad och vi får vatten i överflöd, fantastiskt gott. Jag njuter. Jag har inte sett en mager get på länge.

NBC har ju hjälpt till rejält med att hjälpa barn här i Niger. Både med mat, myggnät och en och annan get. Geten ger mjölk till abrn som behöver den här finfina mjölken.

Just nu är jag så full med mat i magen så jag har svårt att ligga ner.

Raaaap ( ja en get kan faktiskt rapa)  

Ovido - Quiz & Flashcards